SPORY O KAPITALIZM

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start

Matthew Karnitschnig (Politico.eu): Dlaczego Niemcy opierają się Industry 4.0?

Email Drukuj PDF

Matthew Karnitschnig, główny korespondent europejski Politico.eu, w swoim artykule pt. Why Europe's largest economy resists new industrial revolution docieka, dlaczego niemiecki przemysł, w tym małe i średnie firm, w znacznej mierze pozostaje głuchy na rządowy apel do przystąpienia do programu „Industrie 4.0” – czwartej rewolucji przemysłowej, zakładającej większe znaczenie cyfrowych technologii w tradycyjnym przemyśle. Do programu tego Angela Merkel zachęcała przemysłowców co najmniej od roku 2011, ostatnio chociażby podczas kwietniowych Targów Hanowerskich. Co więcej, Komisja Europejska prognozuje, że Industry 4.0 oznaczać będzie olbrzymi rozwój unijnej gospodarki. Jednak mniej niż 20% niemieckich firm słyszało o tym programie, a za jego realizację zabrało się jeszcze mniej.

Według eksperta, przyczyn tej niechęci upatrywać należy w tym, że w niemieckim przemyśle, zakorzenionym jeszcze w dziewiętnastowiecznym modelu, uznaje się wyjście produktu z fabryki za koniec produkcji, co w świecie „przemysłowego Internetu” jest w istocie jej początkiem. Zdaniem Karnitschniga, zamknięcie się Niemiec na cyfrowy rozwój będzie skutkować spadkiem ich eksportu. Podobnie odrzucenie nowych technologii może oznaczać to, że kraje pogrążone w ekonomicznej stagnacji, takie jak Hiszpania czy Włochy, staną się o wiele bardziej uboższe i zacofane. Taka wizja może być już nieuchronną przyszłością Grecji i Portugalii.

Karnitsching zwraca uwagę, że zgodnie z najnowszym raportem Rolanda Bergera i Niemieckiej Federacji Przemysłowej zarzucenie adaptacji cyfrowych technologii może do 2025 roku kosztować krajowy przemysł aż 22o miliardów euro. Z drugiej strony, Niemcy nie posiadają odpowiedniej infrastruktury dla Industry 4.0, zajmując dopiero dziewiąte miejsce w unijnym rankingu państw najszybciej rozwijających się.

W opinii eksperta, to jednak od niemieckich przemysłowców zależą losy Industry 4.0. Ich brak zainteresowania widoczny jest chociażby w fakcie, że spośród 30 blue chipów niemieckiego indeksu giełdowego, tylko jedna należy do branży informatycznej. Dla kanclerz Merkel zmartwieniem jest to, że rodzimy przemysł straci na znaczeniu na rzecz bardziej cyfrowo rozwiniętych gospodarek. Zdaniem Karnitschniga, zagrożenie niemieckiego przemysłu wynika z faktu, że znajdujący się po 2008 roku w dobrej sytuacji i ceniący stabilność niemieccy przedsiębiorcy nie uważają, iż zmiany są konieczne. Opóźnienie Industry 4.0 wynika także z nadzwyczaj surowego przestrzegania przez Niemcy prawa patentowego, a także niewłaściwego systemu prawnego, co dostrzegł Ulrich Grillo, szef GFI.

Dlatego też szczycący się wieloma wynalazkami Niemcy ze sceptycyzmem patrzą na technologie Industry 4.0. Pomimo tego, mogą oni je zaadaptować. Z rządową pomocą przemysł testuje samobieżne auta na testowych odcinkach autostrady, jednak niejasne jest, czy kroki te świadczą o rzeczywistym zaangażowaniu, czy są tylko PR-owym pokazem. Kartnischnig uważa, że problemem niemieckich polityków jest zaślepienie przemysłu przez własny sukces. Urzędnicy twierdzą, że rozwój elektrycznych aut poskutkuje apelem przemysłowców z branży motoryzacyjnej do rządu o subsydiowanie programu. Analityk zastrzega też, że opisana niechęć i nadmierna wiara we własne siły może przyczynić się do upadku niemieckiego tradycyjnego przemysłu samochodowego, zastąpionego przez nowe technologie – tak jak było w przypadku Nokii.

Mimo to, taka perspektywa jest nie do pomyślenia dla większości Niemców, nawet dla przedsiębiorców motoryzacyjnych. Podchodzą oni do Tesli – firmy produkującej elektryczne auta – z lekceważeniem, podkreślając jej nierentowność. Z drugiej strony, przedstawiciel ZEW, Jörg Ohnemus, ostrzega polityków przed zbytnim wyolbrzymianiem tego problemu. Podkreśla, że wprowadzenie narzędzi cyfrowych do przemysłu nastąpi stopniowo, co czyni obawy ich bezzasadnymi.

Opracował: Tomasz Zając

Źródło: http://www.politico.eu/article/why-europes-largest-economy-resists-new-industrial-revolution-factories-of-the-future-special-report/

 


Start